Te veel betaald voor uw abonnement met gratis telefoon? De Consumentenbond sleept telecomproviders voor de rechter

Bent u erachter gekomen dat u een tijdlang te veel hebt betaald voor uw telecomabonnement mét ‘gratis’ telefoon? Dan is de kans groot dat u het geld toch niet terugkrijgt. Duizenden andere klanten zitten met hetzelfde probleem. Aan hen werden te hoge abonnementskosten gerekend voor een gratis telefoon. Daarom sleept De Consumentenbond 5 grote Nederlandse providers voor de rechter (Vodafone, Ziggo, T-Mobile, KPN en Tele2). Zij hebben tot nu toe geweigerd om hun klanten te compenseren.

Abonnementen met gratis telefoon waren leningen

 Onlangs heeft De Hoge Raad bepaald dat abonnementen met een gratis gsm gewoon leningen zijn die door de provider wordt verstrekt. De leningen worden ook gemeld bij Instantie BKR. Volgens juristen, die de zaak onderzochten, werden de kosten voor een gratis telefoon niet gespecificeerd in de contracten. Daarom zijn die contracten ongeldig. Toch weigeren de telecommaatschappijen klanten te compenseren als ze te veel hebben betaald.

De rechter

Daarom heeft De Consumentenbond hier een zaak van gemaakt. De consumentenorganisatie vraagt de rechter om de contracten ongeldig te laten verklaren. Het doel van De Consumentenbond is duidelijk: Alle consumenten die te veel hebben betaald moeten gecompenseerd worden. Overigens kan iedere consument zelf op individuele basis een rechtszaak beginnen. En dat hoeft geen geld te kosten. Er zijn namelijk voldoende ‘no cure, no pay-bedrijven’ die dit soort zaken faciliteren.

Collectieve compensatieregeling

De Consumentenbond wil af van al die individuele rechtszaken tegen providers. Ze wil een collectieve compensatieregeling via de rechter afdwingen. Zo moeten uiteindelijk alle telecommaatschappijen de waarde van de gratis GSM’s aan hun klanten terugbetalen. En datzelfde geldt voor de rente die de klanten moesten betalen over hun lening.

De Consumentenbond wil in plaats van losse rechtszaken een collectieve compensatieregeling. De organisatie eist dat telefoonaanbieders de waarde van de ‘gratis’ telefoons terugbetalen, evenals de rente die over de lening is betaald. Overigens zijn abonnementen met telefoon op afbetaling niet meer zo populair.

0 comments… add one

Leave a Comment