Klanten van de Volksbank worden niet meer doorgestuurd naar incassobureau

De Volksbank heeft besloten om duizenden klanten terug te halen die het heeft doorgestuurd naar incassobureaus. Het gaat in totaal om tienduizend klanten. De moederbedrijven van ASN en SNS Bank gaven eerder al aan dat ze geen klanten meer naar incassobureaus doorsturen. De Volksbank haalt eerst 5000 klanten terug die het naar Vesting Finance, een incassobureau dat specialist is in het voorkomen en terugdringen van betalingsachterstanden, had doorgestuurd. Vervolgens is het de beurt aan de overige klanten.

Waarom worden klanten teruggehaald?

Maar waarom haalt de Volksbank nou eigenlijk zijn klanten terug die het eerder heeft doorgestuurd naar incassobureaus? Net zoals bij andere banken, werden voorheen klanten met een betalingsachterstand op leningen die ongedekt zijn naar een incassobureau doorgestuurd.

Een ongedekte lening is bijvoorbeeld een persoonlijke lening of een aflossingsvrije hypotheek die niet kan worden afgelost omdat er een restschuld is ontstaan na de verkoop van een huis. Alle klanten met een betalingsprobleem worden nu echter binnenboord gehouden. De belangrijkste reden daarvan is het voorkomen van extra schulden bij klanten. Want de incassokosten brengen klanten nog verder in de problemen, waardoor een lening al helemaal niet meer afbetaald kan worden.

Kosten

Natuurlijk kost dit besluit de bank geld. Zo moeten er een hoop contracten ongedaan worden gemaakt. Dat zegt Bastiaan de Ruiter, directeur Bijzonder Beheer. De Volksbank heeft de Nederlandse Staat als aandeelhouder. Met deze maatregel houden ze rekening met de belangen van de Nederlandse Staat maar ook met die van de klanten, werknemers en de maatschappij.

Klantbelang staat voorop

Uiteindelijk hoopt De Volksbank dat dankzij deze werkwijze de bank er financieel gezien ook op vooruit gaat. Maar als dat niet het geval is en de bank juist extra kosten blijft maken, dan zijn ze toch van plan om de nieuwe werkwijze te handhaven. Want het klantbelang staat voorop. De Ruiter vertelt dat het ontbinden van alle bestaande contracten bij de incassobureaus veel geld kost. Maar, zegt hij: “het gaat niet om tientallen miljoenen euro’s”.

Mensen met problematische achterstand krijgen contactpersoon

Voortaan krijgen mensen met ernstige betalingsachterstanden (lees ook: Minder betalingsproblemen Nederlanders) een eigen contactpersoon toegewezen bij De Volksbank. Dat heeft als voordeel dat ze niet telkens weer bij een nieuw persoon hun verhaal hoeven te doen. Overigens krijgen contactpersonen ook veel meer verantwoordelijkheden.

0 comments… add one

Leave a Comment